Polskie Koleje Państwowe analizują możliwość przekazania gminie Łobżenica części nieruchomości kolei wąskotorowej. Samorząd ma być zainteresowany nabyciem działek bez torowiska, jesienią wszczęto więc procedury zmierzające do rozbiórki jego pozostałości. Gmina nie otrzymała jeszcze ostatecznej decyzji w kwestii gruntów.
PKP są w trakcie przekazywania samorządom lokalnym szeregu nieruchomości pozostałych po tzw. kolejach dojazdowych – wąskotorówkach, które od ponad dwóch dekad nie funkcjonują już w strukturach przedsiębiorstwa. Jedną z kolei o prześwicie toru mniejszym niż 1435 mm, które przetrwały likwidację przewozów dokonaną przez Polskie Koleje Państwowe, jest Wyrzyska Kolej Powiatowa. Prowadzone są tam przewozy turystyczne, jednak w eksploatacji pozostaje tylko część dawnej sieci.
Fragment wykorzystywany jako droga rowerowa
W październiku dotychczasowy właściciel gruntów poinformował nas o możliwości ich usamorządowienia na mocy ustawy o restrukturyzacji i komercjalizacji PKP. – Gmina Łobżenica wstępnie wyraziła chęć przejęcia gruntów po tej linii (bez torowiska). Rozpoczęliśmy procedurę przygotowania rozbiórki pozostałości torowiska na obszarze niewpisanym do rejestru zabytków na terenie gminy Łobżenica – powiedziała nam wówczas Agnieszka Jurewicz z Zespołu ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych.
Nie określiła ona przy tym, których dokładnie odcinków miałaby dotyczyć tak zmiana właściciela, jak i rozbiórka resztek toru. Informacje o zamiarze nabycia gruntów pokolejowych potwierdził natomiast teraz lokalny samorząd. W 2023 r. miał on wystąpić do PKP z wnioskiem o przekazanie kilku działek w obrębach Liszkowo i Trzeboń. Wskazuje to, że mowa jest o fragmencie linii Białośliwie Wąskotorowe – Witosław Wąskotorowy na nieczynnym odcinku Łobżenica – Witosław.
– Na działkach w części zlokalizowana jest ścieżka rowerowa – poinformował nas Urząd Miejski Gminy Łobżenica. Jak wynika natomiast z danych przekazanych przez PKP SA, pod koniec 2024 r. wciąż istniały tam pewne pozostałości torowiska. Samorząd wskazuje, że do połowy grudnia 2024 r. nie otrzymał od Polskich Kolei Państwowych ostatecznej deklaracji co do możliwości nabycia nieruchomości. W kontekście zapowiedzi podjęcia prac ziemnych taki scenariusz wydaje się jednak bardzo prawdopodobny.
Gmina pozyska kolejne działki od PKP?
– Nadmienia się, że przejęcie pozostałych nieruchomości stanowiących zlikwidowaną linię wąskotorową na trasie Białośliwie – Witosław wiąże się z uregulowaniem stanu prawnego działek na terenie naszej gminy – usłyszeliśmy w UM Łobżenica. Samorząd jest więc wstępnie zainteresowany pozyskaniem kolejnych gruntów pokolejowych. Odcinek Łobżenica – Witosław był wykorzystywany w ruchu towarowym do początku lat 90. XX w.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.